Oct 242010
 

Introducerea noului sistem de taxare a accesului pe autostrăzi este propusă într-un document discutat şi aprobat, miercuri, de Guvern, informează Mediafax. Introducând taxa de autostradă, statul român va lua bani de la români de patru ori pentru acelaşi kilometru de autostradă. VEZI o comparaţie cu celelalte taxe, pe autostrăzile din Europa.

România are în prezent 320 kilometri de autostradă, iar în perioada următoare, prin Programul Operaţional Sectorial Transport (POS-T), ar urma să fie cofinanţate din Fondul de coeziune alţi 373 kilometri de autostradă.

În prezent, pentru utilizarea infrastructurii rutiere se percept taxe/tarife care includ impozitul pe maşină, taxa de import, rovinieta, acciza pe carburant, tariful de trecere la podurile dunărene.

Introducând taxa de autostradă, statul român va lua bani de la români de patru ori pentru acelaşi kilometru de autostradă. Astfel, această taxă se adaugă rovinietei,  introdusă tot pentru întreţinerea dumurilor. De asemenea, acciza la carburant ajunge la bugetul de stat, de unde ulterior CNADNR primeşte fonduri pentru întreţinerea drumurilor şi investiţii. Dacă la asta adăugăm şi fondurile de la bugetul de stat (adică tot din banii românilor), alocate pentru realizarea autostrăzii, ajungem la patru taxe pentru o autostradă.

Ministerul Transporturilor consideră necesar introducerea unui sistem de taxare a accesului la autostrăzile din România în paralel cu sistemul existent al rovinietei. În scopul minimizării efectelor asupra aplicaţiilor la Comisia Europeană pentru finanţarea din Fondul de coeziune, pentru autostrăzile finanţate prin intermediul POS-T se va urmări ca valoarea fondurilor obţinute să nu producă venituri nete, deci să acopere doar cheltuielile de operare şi întreţinere”, se arată în documentul citat de Mediafax, care a fost avizat atât de Ministerul Transporturilor, cât şi de Ministerul Finanţelor.

Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu declara, în vara acestui an, că utilizarea autostrăzilor din România ar putea fi taxată, din vara anului viitor, cu 3 sau 4 euro pe suta de kilometri, bani care să fie folosiţi pentru întreţinerea autostrăzilor. El susţinea că întreţinerea autostrăzilor reprezintă o cerinţă a Uniunii Europene, pentru întreţinerea autostrăzilor conform normelor comunitare, şi că UE alocă aproximativ două miliarde de euro până în 2013 pentru porţiuni de autostradă.

REALITATEA.NET făcea o comparaţie, la acea vreme, între taxele din România şi cele din ţările europene. În Polonia o singură autostradă este taxabilă, respectiv A4, iar taxa percepută este de doar 2 euro. De asemenea, în Slovenia taxa de austostradă este de aproximativ 3 euro, pentru fiecare secţiune. În Grecia taxa variază între 2 şi 4 euro/100 km.

Mai scump este în Italia şi Franţa, unde pentru o sută de kilometri parcurşi pe autostradă trebuie să plăteşti aproximativ 5 euro. Şi Spania percepe 8 euro pe suta de kilometri, însă oferă şi alternative gratuite, o mare parte dintre autostrăzile spaniole fiind scutite de taxă.

Rate this post
Share and Enjoy:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • MySpace

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)