Oct 142010

Prea mulţi oameni consumă prea mult, iar resursele naturale ale Terrei dispar, fără a putea fi înlocuite prea repede, potrivit unui nou studiu al World Wildlife Fund (WWF), intitulat Raportul Planeta Vie.

Studiul organizaţiei a descoperit că umanitatea consumă echivalentul a o planetă şi jumătate, în fiecare an, pentru activităţile sale. Acest supra-consum a dus la pierderea cu 30% a biodiversităţii – mai ales a animalelor vertebrate, începând cu 1970.

Situaţia este şi mai gravă în zonele tropicale unde numărul speciilor de uscat a scăzut cu 60%, iar cel al speciilor de apă dulce, cu 70%.

Raportul WWF, realizat împreună cu Zoological Society of London (ZSL) şi Global Footprint Network, urmăreşte starea de sănătate a aproape 8.000 de populaţii de animale din 2.500 de specii reprezentative. CITEŞTE RAPORTUL AICI

“Consumul se întâlneşte în câteva sectoare-cheie: agricultură, vânat, pescuit, minerit, industrie, apă şi energie. Împreună, aceste sectoare duc la pierderea indirectă a biodiversităţii”, scrie WWF în raport. “Scara impactului oamenilor asupra biodiversităţii depinde de trei factori: numărul total de consumatori, sau populaţia, cantitatea consumată de fiecare persoană şi de eficienţa folosirii resurselor naturale”.

Unele regiuni consumă mai mult decât altele. De exemplu, dacă toată lumea de pe Pământ ar consuma ca un american mediu, societatea globală ar avea nevoie de 4,5 planete pentru a susţine traiul oamenilor.

“Naţiunile bogate trebui să găsească modalităţi de a reduce impactul lor asupra resurselor Terrei, trebuie să îşi reducă drastic amprenta de carbon, renunţând la combustibilii fosili”, scrie WWF.

Amprenta ecologică a umanităţii s-a dublat din 1966 şi a depăşit capacitatea Pământului în anii 1970. Potrivit calculelor, până în 2030 umanitatea va avea nevoie de două planete pentru a absorbi dioxidul de carbon şi a avea resursele naturale necesare. Până în 2050, vom avea nevoie de 2,8 planete, dacă continuăm în acelaşi stil.

Pentru a evita această soartă, raportul face câteva recomandări: trebuie protejate 15% din zonele de uscat şi marine de pe Terra, trebuie sporită productivitatea terenurilor, trebui folosit un nou sistem economic pentru a adăuga valoare ecosistemelor şi biodiversităţii, trebuie eliminate subvenţiile “perverse” şi trebuie construită o energie verde, renunţând astfel la combustibilii fosili.

sursa realitatea.net