Mar 262010
 

Schimbările din educaţie nu îi mai iau prin surprindere pe elevi. Chiar dacă le afecteză ritmul de învăţare, aceştia se arată deschişi propunerilor, ba, mai mult, susţin câteva dintre ele, despre care cred că vor îmbunătăţi calitatea învăţământului.

Ministrul şi reforma. Acesta este modelul urmat de educaţia românească în ultimii 13 ani. Fiecare ministru al Educaţiei a adus câte o nouă modificare. Examenul de admitere la liceu a fost desfiinţat, s-au introdus testele  naţionale, apoi tezele unice, anul trecut s-a modificat bacalaureatul, iar noul proiect al Legii Educaţiei prevede o nouă modificare a examenului de la finalul liceului. Şi totul pentru un sistem de educaţie mai bun şi mai performant.

Cobaii  pe care s-au testat aceste schimbări, respectiv elevii, nu sunt însă deloc încântaţi de experimentele la care au participat.

“Ar trebui să se decidă asupra unui tip de sistem, pentru că până la urmă poate să apară o anumită confuzie atât în rândul elevilor, cât şi al profesorilor. Până acum am avut ministrul şi sistemul. Un elev care intră în clasa I ar trebui să ştie până în clasa a XII-a toate etapele pe care le are de parcurs. Asta ar fi cea mai importantă sugestie pe care aş face-o Ministerului Educaţiei”, a declarat pentru REALITATEA.NET Alberto Manca, olimpic la astronomie.

Evaluările dese sunt binevenite, un stimulent pentru a învăţa mai mult

Potrivit noului proiect al Educaţiei Naţionale, elevii vor fi evaluaţi de şase ori până la finalul clasei a XII-a.  Iar dacă pentru unii elevi aceste evaluări pot fi un motiv de stres în plus, alţii cred că acesta este un lucru bun, care poate să uniformizeze actul de învăţare şi testare. “Este o uniformizare, astfel notele pot să difere de la mediul rural la mediul urban şi atunci, chiar dacă este acelaşi sistem educaţional, o notă de 10 la oraş nu o să fie egală cu una de la sat“, mai spune Alberto.

Evaluările nu trebuie privite însă doar ca un stres în plus pentru elevi, ci mai degrabă ca un stimulent.

“În felul asta, elevii pot fi stimulaţi să înveţe mai mult şi nu doar în clasa a VIII-a şi a XII-a”, a precizat Şerban Ilca, olimpic la chimie.

Portofoliul educaţional este benefic doar dacă este întocmit corect

“Portofoliul este bun, însă atâta timp cât acesta se va face corect şi nu va interveni subiectivismul la evaluarea unui dosar. Dacă va fi folosit aşa cum trebuie, ar putea să ţină sub control numărul elevilor care vin cu note mari din mediul rural”, a mai spus olimpicul.

Şerban ia în calcul şi posibilitatea ca portofoliul să nu fie făcut corect, “dar asta se va vedea la examenul de admitere. Dacă elevul va lua o notă mică şi au un portofoliu bine făcut, profesorii îşi vor putea da seama că ceva este în neregulă”.

Cât priveşte ponderea de 70% pe care  portofoliul o va avea la admiterea la liceu, Alberto consideră că este prea mare, “pentru că este vorba de şcoală şi atunci activităţile extraşcolare, chiar dacă sunt importante, ar trebui să nu influenţeze atât de mult nota de admitere”. De asemenea, Şerban Ilca crede că procentul atât de mare “nu s-ar justifica, pentru că ar fi momentul prezent raportat la trecut”.

”Materia şcolară nu mai trebuie redusă, este deja destul de subţire”

Elevii resping total ideea introducerii clasei a IX-a la gimnaziu.

“Cred ca fiecare an este destul de important. Cum este materia structurată acum, clasa a IX-a este un an de acomodare, în care noi cel puţin a trebuit să reluăm materia din gimnaziu, pentru că nu o ştiam aproape deloc”, a spus Cătălina Cumpănăşoiu, olimpică la biologie.

De aceeaşi părere este şi Şerban Ilca. “Învăţământul obligatoriu de nouă clase înseamnă prea mult. Ar trebui schimbată toată materia şi va fi destul de greu. În schimb, s-ar putea scoate câteva materii care nu au o aşa mare întrebuinţare şi s-ar putea face mai multe ore de educaţie fizică. Asta ar fi cel mai bun lucru care s-ar putea face”.

Alberto Manca, olimpic la astronomie, nu este de acord cu reducerea numărului de ore pe săptămână, pentru că, spune el, asta înseamnă reducerea materiei, în condiţiile în care ea a fost deja subţiată. “Peste 30 de ore pe săptămână nu este atât de solicitant, chiar şi pentru mine care mă pregătesc pentru olimpiade şi concursuri. În liceu cred că putem face câte puţin din toate şi apoi să ne specializăm la facultate”, consideră el.

Testul de competenţe digitale este lipsit de aplicabilitate

Despre examenul de bacalaureat, Alberto spune că în principiu este bine gândit, dar că ar fi şi mai bine dacă elevii are putea alege dintre mai multe materii din care să dea examenul. Iar testul de competenţe digitale, “mi se pare lipsit de aplicabilitate, se fac lucruri care nu sunt necesare”, a conchis olimpicul. Acesta crede că ar fi necesară suplimentarea orelor de educaţie fizică, cu atât mai mult cu cât în prezent, elevii au o singură oră de sport în orar.  Şi în plus, “ca olimpic la astronomie, aş fi bucuros dacă s-ar introduce această materie, măcar ca materie opţională, pentru că există cerere din partea elevilor”.

Proiectul Legii Educaţiei se află zilele acestea în dezbatere publică. Mai mult, în perioada 25 – 31 martie, Ministerul Educaţiei organizează şase dezbateri de lucru cu partenerii sociali pe tema noii legi a învăţământului.

sursa:realitatea.net

Olimpicii despre Legea Educaţiei: Evaluările dese sunt benefice, dar materia şcolară este prea “subţire”
Rate this post
Share and Enjoy:
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • MySpace

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.